Scenariusz ten jest przeznaczony do zajęć korekcyjno- kompensacyjnych z uczniami z klas młodszych. Jednakże wykorzystałam go również na zajęciach z dziećmi dyslektycznymi z klas starszych w ramach terapii wstępnej na materiale nieliterowym. Dodam, że świetnie się bawili. Pozdrawiam wszystkich terapeutów i życzę nieustającej cierpliwości!
TEMAT: ĆWICZENIA WOKÓŁ TEMATU "AFRYKA". USPRAWNIANIE PERCEPCJI WZROKOWEJ I SŁUCHOWEJ.
- FORMY PRACY: praca indywidualna.
- METODY PRACY:
- praktycznego działania,
- słowna.
- CZAS PRACY: 45 minut.
- CELE ZAJĘĆ:
- TERAPEUTYCZNE:
- ćwiczenia koordynacji wzrokowo- słuchowej,
- ćwiczenia percepcji wzrokowo- ruchowej,
- ćwiczenia sprawności manualnej,
- ćwiczenia koordynacji słuchowo- ruchowej,
- ćwiczenia pamięci słuchowej,
- ćwiczenia sprawności grafomotorycznej.
- DYDAKTYCZNE:
- wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka o pojęcia związane z Afryką,
- zapoznanie z kulturą kontynentu oraz jego fauną.
- WYCHOWAWCZE:
- wyrabianie motywacji do nauki,
- wdrażanie do utrzymania ładu i porządku w miejscu pracy.
- POMOCE DYDAKTYCZNE:
- płyta CD z odgłosami natury,
- albumy, zdjęcia dotyczące Afryki,
- obrazki ze zwierzętami afrykańskimi,
- bębenek,
- koraliki, sznurek,
- wzory szlaczków, folia, flamaster,
- karton w kształcie maski,
- figury geometryczne wycięte z papieru kolorowego.
- Ćwiczenia organizacyjno- relaksacyjne. słuchanie odgłosów natury odtwarzanych z płyty - uczeń zamyka oczy, wsłuchuje się w dźwięki.
- Wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego, ćwiczenia koordynacji wzrokowo- słuchowej. rozmowa na temat Afryki
- oglądanie albumów, zdjęć dotyczących Afryki, N. opowiada o kulturze kraju, U. słucha, zadaje pytania, opowiada co widzi na wybranym przez nauczyciela zdjęciu.
- Ćwiczenia percepcji wzrokowo- ruchowej. wyszukiwanie określonych przez N. obrazków
- U. czyta polecenie " Wyszukaj obrazki ze zwierzętami afrykańskimi" i wykonuje go,
- zabawa " Co się zmieniło? – N. chowa jeden obrazek, U. odgaduje jakiego obrazka brakuje.
- Ćwiczenia sprawności manualnej i sprawności wzrokowo- ruchowej. wykonanie maski afrykańskiej
- na kartonie w kształcie maski U. układa i nakleja poszczególne elementy geometryczne z papieru kolorowego.
- Ćwiczenia koordynacji słuchowo- ruchowej i wzrokowo- słuchowej, pamięci słuchowej. odtwarzanie rytmów " Tam tamy afrykańskie"
- U. powtarza ruchem rytmy za N. ( tupanie, klaskanie, przy użyciu bębenka),
- U. nawleka kolorowe koraliki wg usłyszanego rytmu.
- Ćwiczenia sprawności grafomotorycznej, wyciszenie. pisanie po śladzie
- U. odwzorowuje po śladzie szlaczki- wzory afrykańskie.
- Wyrabianie motywacji do nauki, wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy. podsumowanie i ocena
- N. ocenia pracę ucznia, udziela pochwał, wspólnie porządkują miejsce pracy.
Opracowała: J. Miecznik- Warda
|